MENY

Tilgivelse

Kjell Morten Håland • Feb 08, 2021

(…) og tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere. 

Det er få ting som kan være så vanskelig som å tilgi. Både andre og seg selv. Men jeg tror at tilgivelse er kjempeviktig for at du og jeg skal kunne fungere som mennesker sammen. Uten tilgivelse stopper relasjoner opp. Vi blir harde og lite empatiske og ender med å dømme mennesker langt hardere enn vi ønsker å bli dømt selv.


På Vestborg tror vi at alle mennesker trenger å få erfare tilgivelse fra Gud. På grunn av Jesus tok vår plass framfor Guds hellige domstol, så ble våre synder tilregnet han, mens vi som nå tror på han, blir tilregnet hans rettferdighet. Det er dette som ofte blir kalt for det guddommelige bytte.

 

Jesus tilbyr oss å ta vår synd i bytte for hans rettferdighet. En slik byttehandel er ikke noe jeg vil kalt en god deal. Jeg ville aldri klart å strekke meg så langt at jeg var villig å lide og dø for andre. Og ikke bare for andre, men for sine fiender. Men for Jesus var det verdt det. Han elsket deg og meg så høyt at han fant det å lide på Golgata kors, under mennesket ondskap og Guds vrede over synden, verdt det. Ikke fordi vi var så gode, men fordi han alene er god og elsker oss uten noen krav.


Så vi ønsker at dette også skal være noe elever og ansatte på Vestborg får oppleve. Både ovenfor Gud, men også fra hverandre. Som mennesker snubler og faller vi så ofte og lett. Jeg trenger ikke prøve en gang. Det går av seg selv. Nettopp derfor trenger jeg tilgivelse fra andre. Jeg trenger å erfare at de jeg har såret gir meg tilgivelse. Og jeg trenger å gi tilgivelse til de som sårer meg.


En ting som er sikkert, er at tiden på Vestborg gir oss flere anledninger til både å be om, og gi, tilgivelse til hverandre. Rundt oss ellers ser det ut til å være mindre og mindre rom for tilgivelse. Man tolker de man ikke liker i verste mening. Vi drar fram gamle saker for å trykke hverandre ned. Om du har ytret deg feil en gang, eller hatt på feil kostyme, eller bare gjort noe dumt, så lever man i frykt for at noen som ikke liker èn skal finne det og spre det i sosiale medier.


Uten tilgivelse bryter ting sammen. Relasjoner, håp, drømmer. Livet selv.


Tilgivelse forteller oss at det som er ødelagt kan fikses. At det er rom for å trå feil. Tilgivelse gir håp om frelse. At relasjoner kan reddes. At det fortsatt er et liv som kan leves til velsignelse for meg selv og andre.



Så vi vil fortsette å arbeide for at vår skole vil utdanne mennesker for livet. Ikke bare for å lære seg hvordan regner og lese, men også hvordan de kan sette sitt preg på relasjoner, familier, lokalsamfunn og Norge, gjennom de verdier og holdninger de får med seg herfra. Og da er det få ting som er så viktige som tilgivelse.

Share by: