MENY

Tverrfaglig undervisning vg1 – Demokrati og medborgerskap

Kjell Morten Håland • Mar 23, 2021

På torsdag hadde vg1-elevene nok et tverrfaglig tema, denne gangen Demokrati og medborgerskap. Elevene fikk anledningen til å kjenne på kroppen hvor urettferdig verden kan være.
 

Opplegget begynte med en noe uvanlig lunsj. Elevene ble delt inn i ulike land som de skulle representere resten av dagen. De heldige elevene fikk representere Norge og USA, og fikk dermed god lunsj med mange fordeler. Andre elever representerte Mexico og Kina, noe som gav en helt grei lunsj. Men elevene som fikk tildelt Etiopia og Bangladesh, gikk det verre med. De fikk tildelt plass på gulvet, kun buljong i koppen, og var ikke særlig fornøyde (for å si det mildt). Elevene fra Etiopia-laget, på bildet under, klarte utrolig nok å holde motet oppe en god stund.


Etter denne svært varierende lunsjopplevelsen spilte elevene Handelsspillet til Changemaker. Her er målet å produsere mest mulig og bli rikest mulig med utgangspunkt i landets egne ressurser, en ressurstilgang som jo er svært skjevt fordelt mellom landene. For noen ble dette svært krevende og framstod som blodig urettferdig. Det var tydelig at elevene hadde tatt med seg både engasjement og konkurranseinstinkt inn i undervisningsøkten. Temperaturen i klasserommet ble ganske høy mens representantene for de ulike landene løp rundt og prøvde å gjøre det beste ut av det. Forhandle, lokke og stjele, hva som helst for å sikre seier.


Ikke overraskende var det USA som gikk av med seieren, og til slutt reflekterte elevene over opplevelsen i seiersrus eller vanmakt og resignasjon.


Share by: